«Ο θαλάσσιος τουρισμός πρέπει να αποκτήσει τη δυναμική που όλοι θέλουμε. Η άρση του καμποτάζ είναι μία θαρραλέα και απολύτως αναγκαία πολιτική κίνηση της κυβέρνησης» δήλωσε ο υπουργός θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης, ο οποίος το μεσημέρι, μαζί με τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλο Γερουλάνο, υπέγραψαν στο ΥΘΥΝΑΛ την κοινή υπουργική απόφαση, βάσης της οποίας καθορίζεται το περιεχόμενο της σύμβασης για την εκτέλεση κρουαζιέρας με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια. «Σήμερα με τον κ. Γερουλάνο προχωρήσαμε στο βήμα εκείνο, ώστε πλέον η κρουαζιέρα στον ελληνικό χώρο να αποκτήσει τις αναπτυξιακές και επενδυτικές διαστάσεις που όλοι επιθυμούμε με νόμιμο και συμφέροντα τρόπο για τη χώρα μας» δήλωσε ο κ. Διαμαντίδης. «Η σύμβαση διασφαλίζει απολύτως τα συμφέροντα του δημοσίου χωρίς να περιορίζει τη δραστηριοποίηση των εταιρειών με περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες» τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι «θα προσφέρει κίνητρα για την προσέλκυση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση των αναμενόμενων ωφελειών». Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, η εισφορά ανά επιβάτη και ανά κυκλικό περιηγητικό ταξίδι για πλοία με μη κοινοτική σημαία ορίζεται στο ποσό των 3 ευρώ και 95 λεπτών. Επίσης, το ποσό της εισφοράς μειώνεται κατά 20% υπό τη ρητή προϋπόθεση η εταιρεία να απασχολεί Έλληνες ναυτικούς σε αριθμό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 1% του συνολικού αριθμού των μελών του πληρώματος. Το ποσό της εισφοράς επίσης μειώνεται κατά 7% για κάθε επιπλέον ελληνικό λιμάνι που προσεγγίζει το πλοίο, σύμφωνα με το δηλούμενο πρόγραμμα ταξιδιών της εταιρείας. Σύμφωνα με στοιχεία του ευρωπαϊκού συμβουλίου κρουαζιέρας, το 2008 περίπου 4,3 εκατ. επιβάτες ταξίδεψαν στην Ελλάδα καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση σε επισκεψιμότητα μετά την Ιταλία. Από τα ελληνικά λιμάνια 472.000 επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους, φέρνοντας την χώρα μας στην 4 θέση μετά την Ιταλία, την Ισπανία και την Αγγλία. Οι άμεσες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν άγγιξαν τα 470 εκατ. ευρώ απασχολώντας περίπου 10.000 άτομα από τον κλάδο, δημιουργώντας εισοδήματα 273 εκατ. ευρώ. Από μελέτες που έγιναν από Έλληνες ερευνητές έχει διαπιστωθεί ότι ο επιβάτης ξοδεύει 105 ευρώ στο λιμάνι αφετηρίας και 40 με 50 ευρώ στα ενδιάμεσα λιμάνια. Μόνο στον Πειραιά έχει εκτιμηθεί ότι οι άμεσες δαπάνες των επιβατών το 2008 έφτασαν τα 122 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Διαμαντίδη από την άρση του καμποτάζ αναμένεται να αυξηθούν θεαματικά οι επιβάτες που θα ξεκινούν την κρουαζιέρα τους από κάποιο ελληνικό λιμάνι, θα ενισχυθούν οι αεροπορικές μεταφορές και ο ξενοδοχειακός κλάδος, ενώ αναμένεται σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Επίσης θα τονωθεί η εγχώρια ζήτηση και θα προωθηθούν παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα ενώ θα υπάρχει διαρκής προβολή της χώρας μας σαν τουριστικού προορισμού. Ο υπουργός τόνισε επίσης «ότι το λιμάνι του Πειραιά εξακολουθεί να παραμένει, κατά 40% μέσο όρο, το φθηνότερο λιμάνι από όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου». Σύμφωνα με πληροφορίες τη νέα σύμβαση για την κρουαζιέρα θα μπορούν οι εταιρείες να την πάρουν στα χέρια τους έως τις 20 του μήνα ενώ μέσα σε αυτήν θα τίθενται οι όροι που θα πρέπει να εφαρμοστούν από τις εταιρείες για την πραγματοποίηση κρουαζιέρας στον ελλαδικό χώρο. Αμέσως μετά το λόγο πήρε ο υπουργός Τουρισμού και Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος ο οποίος τόνισε ότι «η πρωτοβουλία αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική για τον τουρισμό» και πρόσθεσε ότι «η άρση του καμποτάζ ήταν ένα αίτημα του κλάδου εδώ και πολλά χρόνια και ήταν μία από τις πρώτες δεσμεύσεις της κυβέρνησης». Ο κ. Γερουλάνος ανέφερε ότι με τη νέα σύμβαση για την κρουαζιέρα δίνεται η δυνατότητα σε πολλές εταιρίες να επενδύσουν στη χώρα μας στους χώρους που θέλουν να δραστηριοποιηθούν. Αναφέρθηκε επίσης στις τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες που προσφέρει η άρση του καμποτάζ και τις οποίες όπως δήλωσε ο κ. Γερουλανος: «θα προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε το 2011 ώστε το 2012 να μπορέσει να αναπτυχθεί πλήρως η άρση του καμποτάζ». Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτης τόνισε ότι «η κρουαζιέρα είναι τουρισμός και εν μέρη ναυτιλία». Πρόσθεσε ότι «ο ΟΛΠ δεν επιβάλει τέλη αλλά κοστολογεί υπηρεσίες συγκεκριμένες». Ανέφερε ότι για το home portink το σύνολο των υπηρεσιών μπορεί να φτάσει στα 15 ευρώ αλλά τα 12 είναι μόνο για εκείνους που έχουν βαλίτσες το υπόλοιπο κόστος είναι μόνο 3 ευρώ. Ο κ. Ανωμερίτης τόνισε ότι επισκέφθηκαν τον Πειραιά μέχρι χθες 920 κρουαζιερόπλοια, το 34,9% με μη κοινοτική σημαία και το 65,1% με κοινοτική σημαία. Ο πρόεδρος του ΟΛΠ επικαλούμενος έγγραφα ταξιδιωτικών πρακτορείων για τις αφίξεις πλοίων το 2011 ανέφερε ότι θα υπάρξει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 15% με 18% και των πλοίων 25% με 28%. Πρόσθεσε ότι τη χειμερινή περίοδο επισκέφτηκαν τη χώρα μας 250 κρουαζιερόπλοια, ενώ τον Ιανουάριο του 2009 και του 2010 είχαμε αφίξεις πλοίων της τάξης του 125% με 160%. «Η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα αποτελεί μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα μας, ιδιαίτερα σε αυτές τις δύσκολες ώρες. Πρέπει, όμως, να γίνει με ορθό τρόπο και να μην εκφυλίζεται σε μια μορφή αδειοδότησης αμφίβολης αποτελεσματικότητας, όπως συμβαίνει σήμερα, και μάλιστα με απίστευτη γραφειοκρατία», τονίζουν σε ανακοίνωσή τους ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, καθώς και η Υπεύθυνη του τομέα πολιτικής ευθύνης Τουριστικής Ανάπτυξης κα Όλγα Κεφαλογιάννη. Πάρης Τσιριγώτης
© 2010 ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ