Η υπόθεση γνωστή και ως "Αρχαίο Ναυάγιο των Αντικυθήρων", ήρθε στο φως στις αρχές του περασμένου αιώνα εντελώς τυχαία, από κάποιους Καλυμνιώτες σφουγγαράδες οι οποίοι ταξιδεύοντας προς την "Μπαρμπαριά" από την Κάλυμνο, αναγκάστηκαν λόγω θαλασσοταραχής να διακόψουν το ταξίδι τους κοντά στα Κύθηρα, να πιάσουν στεριά, να περάσει η φουρτούνα, και μετά, λόγω χάσιμο χρόνου και πάλι, να αρκεστούν στο μεροκάματο, βουτώντας για την πολύτιμη αλιεία τους, καμιά 30 μέτρα έξω από την ακτή των Αντικυθήρων. Οπότε, πέσανε πάνω στο αρχαίο ναυάγιο (60-80 π.Χ.). Συγκεκριμένα, λίγο πριν το Πάσχα του 1900, ο δύτης Ηλίας Σταδιάτης που βούτηξε πρώτος στο βυθό, ήρθε φάτσα με το ναυάγιο και έγινε... μαρμαροκολόνα! Από εκεί και πέρα, και μετά παρέλευση ετών (μέχρι το 1906), την ανέλκυση των ευρημάτων έκανε με μια γιγαντιαία για την εποχή εκείνη επιχείρηση το Πολεμικό μας Ναυτικό και το οπλιταγωγό σκάφος "Μυκάλη", με κυβερνήτη τον αργότερα υποναύαρχο Ι. Θεοφανίδη.
Χωρίς την συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού και των αξιωματικών του, οι οποίοι πρώτοι εκτίμησαν και έδωσαν τη μεγίστη σημασία στο εύρημα (το φύλαξαν προσεκτικά ξεχωρίζοντάς το απ΄ όλα τα άλλα), σήμερα από αυτό, τον μηχανισμό των Αντικυθήρων, δεν θα είχαμε απολύτως, τίποτα, αφού οι δύτες σφουγγαράδες έκαναν ήδη τη μεγάλη ζημιά, το έσπασαν όταν το βρήκαν, και στη συνέχεια, γι' αυτούς δεν ήταν παρά ένα πράγμα που είχε πολύ μικρότερη σημασία, άχρηστο, από τους φανταχτερούς αμφορείς και τα άλλα αγαλματίδια τα οποία συνυπήρχαν μέσα στο αρχαίο πλοίο και στο ναυάγιο.
Δεν θάταν άσχημο να πούμε εδώ, αφού είμαστε σε "Φεστιβάλ Κινηματογράφου" και δουλεύουμε, γράφουμε γι' αυτό, ότι το αξιολογότερο εύρημα του Ναυαγίου των Αντικυθήρων (πρώτο μέχρι την αξιολόγηση του Υπολογιστού), ήταν ο "Έφηβος των Αντικηθήρων", ο οποίος στην δεκαετία του "50" και πάλι, ενέπνευσε το κινηματογραφικό έργο "Το παιδί και το Δελφίνι", με τους Σοφία Λώρεν, Άλαν Λαντ και Αλέξη Μινωτή. Μια καθαρά χολιγουντιανή παραγωγή.
Αυτός λοιπόν, ο Ι. Θεοφανίδης με τον πυρηνικό μας φυσικό Χαράλαμπο Καράκαλο του πυρηνικού εργαστηρίου "Δημόκριτος", θα γίνουν οι πρώτοι μελετητές και ισάξιοι βοηθοί του Ντέρεκ ντε Σόλα Πράις, ο οποίος στη δεκαετία του "50" μόνον έρχεται σε επαφή με τον Υπολογιστή, ο οποίος στη συνέχεια, μέχρι το 1983 που πέθανε, γίνεται το κατ' εξοχήν επιστημονικό του έργο και μελέτη ζωής.
Ο Πράις και στους δυο αυτούς εξαιρετικούς και διακεκριμένους για την εποχή τους επιστήμωνές μας (Καράκαλο και Θεοφανίδη), στη βιβλιογραφία του τους εγκωμιάζει τα μέγιστα, και τους θεωρεί ισάξιους ερευνητές μαζί του στον Υπολογιστή των Αντικυθήρων.
Γιατί τα γράψαμε όλα αυτά; Απλούστατα, γιατί το έργο, αν και κάλλιστο παραγωγικά, κινηματογραφικά, ενώ κάνει εκτενεστάτη αναφορά στον Πράις (πολύ σωστά και πολύ καλά), αποσιωπά εντελώς... Σκόπιμα; Ανόητα; Ξένος δάκτυλος; Εμείς λέμε από άγνοια και ασχετοσύνη... Αποκρύπτει ή παρέρχεται την συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού, και τους δυο εξαιρέτους αυτούς Επιστήμωνές μας (Καράκαλο, Θεοφανίδη), στη πολύτιμη βοήθεια, τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα, την δημοσιευμένη αρθρογραφία στην οποία στηρίχθηκε και συνέχισε ο Πράις.
Μετά τον Πράις (1983), και κυρίως στις μέρες μας μετά το 2000, αφού οι έρευνες πάνω στον Υπολογιστή συνεχίζονται, προβάλλονται στο ντοκιμαντέρ κυρίως οι σημερινοί επιστήμωνες που ασχολούνται μ΄αυτόν, τους πρωτεργάτες Έλληνες τους έχει φάει... η μαρμάγκα, το σκοτάδι και η μαύρη λησμονιά. Γιατί υπάρχουν και άλλοι, αρκετοί, εκτός από τον Καράκαλο και τον Θεοφανίδη, στη μελέτη του Υπολογιστού των Αντικυθήρων (Ράδος κ.α.).
Μεμπτό στο έργο επίσης είναι, όταν κάποιος από αυτούς τους σημερινούς επιστήμωνες που παρουσιάζονται στο φιλμ, λέει την φράση: "Αν οι Έλληνες έδιναν την ανάλογη σημασία στην Τεχνολογία την εποχή εκείνη όσο στην Φιλοσοφία, η Βιομηχανική Επανάσταση θα έρχονταν 2.000 χρόνια πριν από σήμερα". Αυτό ελέχθη από τον Άρθουρ Κλαρκ, έναν Αυστραλό (Μηχανικό καθηγητή του πανεπιστημίου Σίδνεϊ, αν δεν μας απατά η μνήμη μας), του οποίου επίσης το όνομα έχει αποσιωπηθεί στο ντοκιμαντέρ, δεν αναφέρεται καθόλου, ασχολήθηκε κι αυτός για λίγο χρονικό διάστημα με τον Υπολογιστή των Αντικυθήρων.
Κάποια από αυτά τα παραπάνω, τα υπογραμμίσαμε και τα θυμίσαμε με παρατήρησή μας μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα στο τέλος της προβολής και στους παράγοντες της δημιουργίας του φιλμ, γιατί πιστεύουμε ότι τα ντοκιμαντέρ είναι προσωπικές καταγραφές ανθρωπίνων χαρακτήρων σε διάφορα επιτεύγματα, και δεν πρέπει να παραβλέπονται, ή να αποσιωπώνται Για να εισπράξουμε την απάντηση εν μέρει, ότι έχουμε απόλυτο δίκιο Κυρίως, στην παρατήρησή μας για τη συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού, το οποίο επαναλαμβάνουμε, αυτό έκανε την ανέλκυση του Υπολογιστού, και των άλλων αρχαιολογικών ανεκτιμήτων αρχαιολογικών ευρημάτων του ναυαγίου.
Ανεξαρτήτως όλων, το έργο είναι κα-τα-πλη-κτι-κό!... Άριστο!.. Υπέροχο!.. Νομίζουμε ότι δικαίως θα πάρει το πρώτο βραβείο (να κάνουμε και μία πρόβλεψη αφού διαγωνίζεται)... Δοξάζει αφάνταστα την Ελλάδα και τους Έλληνες σε περίοδο που οι "Τρωγλοδύτες του Καρλομάγνου και Ναζί της Χοντροκώλας" συνεπικουρούμενοι από τους "Ποντικοφάγους-ωμοφάγους Αγγλοσάξωνες", έχουν λυσσάξει εναντίον ημών και της Ελλαδίτσας μας, βγάζουν τον χειρότερο βαρβαρικό τους εαυτό!
Υπάρχει και η δεύτερη προβολή του Σαββάτου στον "Τορνέ" στις 13:30, όσοι πιστοί πηγαίνετε, προλαβαίνετε να το δείτε και να το ψηφίσετε...
[Σ.Σ."Χ": Οι φωτογραφίες είναι από το ωραιότατο και εγκυρότατο βιβλίο του Χρήστου Λάζου "Ο Υπολογιστής των Αντικυθήρων" (Εκδόσεις Αίολος 1994, 6η Έκδοση), πλην του Διαβατηρίου που είναι παραγωγή και δικαιώματα "Χάος").
ΕΔΩ: Υπεγράφη η σύμβαση Η μεγαλύτερη προσβολή και σκύλευση στα αθώα θύματα των Ελλήνων του Διστόμου, των Καλαβρύτων, του Χορτιάτη, των Κερδυλίων, αλλά και πολλών άλλων. Από το επίσημο Ελληνικό Κράτος, το Δημόσιο, να υπογράφει συμβάσεις μ' αυτά τα Ναζιστικά μιάσματα της Ζήμενς, και Τρωγλοδύτες του Καρλομάγνου, αφού πριν, τους έδωσε άφεση αμαρτιών και για τα πρόσφατα οικονομικά εγκλήματα που έχουν κάνει!
Όταν έμαθε η γιαγιά του Αργύρη Σφουντούρη, ότι το παιδί είναι ασφαλές στην Ελβετία, πάει σχολείο, και μαθαίνει γράμματα, ρώτησε με αγωνία να μάθει, σε ποια γλώσσα; Όταν τις είπανε γερμανικά, η γιαγιά έκρυψε το πρόσωπό της από ντροπή και ανεφώνησε: Γερμανικααά!.. Πω-πωωω!.. Γερμανικά!
Αυτήν την πιο βάρβαρη, την πιο άγρια, την πιο αποκρουστική γλώσσα στον κόσμο, την γλώσσα που όταν σου μιλάει σε φτύνει κατάμουτρα ή σε κλάνει, το κακουργηματικό Υπουργείο Παιδείας του ψευτοκαθηγητή και λιμοκοντόρου Μπαμπινιώτη, της παγερής κρύας σαν χιόνι Μπιλντεργκάρας (θεέ μου, τι κουραδόφατσα), υποχρέωσε φασιστικά και ναζιστικά να μαθαίνουν τα Ελληνόπουλα πρόσφατα, απο το δημοτικό Σχολείο!.. Φτου σας, ρε!... Φτου σας ρε πρόστυχοι, και συχαμεροί προδότες!..
ΕΔΩ: Σε γραφεία βουλευτών συντάσσονταν τα πορίσματα για τις αγροτικές... Κι εσύ ρε Γιάννη, τι έκανες; Τσάκωνες τα μπόσικα;