Η “Εγνατία Οδός”, Νο2 στο εθνικό δίκτυο, είναι ο μεγαλύτερος, ο γηραιότερος, και ο πιο κακός, πιθανώς, αυτοκινητόδρομος σήμερα στην Ελλάδα.
Ο Νο1 (ΠΑΘΕ), μπορεί να είναι παλαιότερος, αλλά έγινε αυτοκινητόδρομος στη μορφή τη σημερινή σε πάρα πολλά σημεία του, ταυτόχρονα με την κατασκευή της Εγνατίας Οδού. Και είναι κατά πολύ μικρότερος της Εγνατίας, η Εγνατία Οδός έχει μήκος 670 χιλιομ., η ΠΑΘΕ 525, μείον το κομμάτι από “Κόμβο Αλιάκμονος ποταμού”, έως “Κόμβο Βιολογικού καθαρισμού Θεσσαλονίκης (Διαβατά), που είναι κοινό με την Εγνατία.
Η Εγνατία οδός μισοτελείωσε το 1995, και λειτούργησε κανονικά σε όλο της το μήκος, από το 2000 και μετά. Μέχρι τότε όμως, λειτουργούσαν αρκετά τμήματά της που ήταν κατασκευασμένα από το 1985-95. Άρα, η Εγνατία Οδός είναι ένας δημόσιος δρόμος, αυτοκινητόδρομος, που υφίσταται και λειτουργεί πάνω από 30 χρόνια, εν ολίγοις, οι προδιαγραφές της θεωρούνται απηρχαιομένες, πέραν του ότι κάποια κομμάτια της και πάλι, έγιναν με προδιαγραφές, όχι “Εγνατίας Οδού”, αλλά πρώην Τεχνικών υπηρεσιών των Νομαρχιών. Που σημαίνει, τρίχες!
Γι' αυτό οδηγώντας σήμερα στον δρόμο αυτόν ο οδηγός, πέρα από τα μεγάλα, όντως, τεχνικά έργα που θα συναντήσει, θα εκπλήσσεται συνεχώς από κομμάτι σε κομμάτι, όταν θα διαπιστώνει “κακοτεχνίες” που βγάζουν μάτι, οι οποίες κακοτεχνίες όμως δεν είναι κακοτεχνίες, αλλά απόρροια αυτών των οδικών προδιαγραφών. Τύπου Νομαρχιών.
Η Εγνατία οδός, αυτός ο τεράστιος Ελληνικός δρόμος, δεν έχει σε όλο της το μήκος κανένα βενζινάδικο! Πλην ένα δύο που έγιναν τα τελευταία χρόνια σε Σταθμούς αναψυχής. Ενώ, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες-προδιαγραφές, έπρεπε να έχει σταθμό και βενζινάδικο κάθε 75 χιλιομ.! Σύνολο, το λιγότερο 10!
Στην Εγνατία Οδό δεν υπάρχουν χώροι σταθμεύσεως. Προ αμνημονεύτων ετών ρωτήθηκε ο Πρόεδρός της δημόσια γι' αυτό, και είπε: “Ναι, τώρα ψάχνουμε να βρούμε χώρους για να τους κάνουμε”. Όσο τους είδατε εσείς όμως, τους είδαμε κι εμείς!
Άλλο μέγα μειονέκτημα της Εγνατίας Οδού, είναι ότι στο Κομμάτι από Κομοτηνή (ανηφόρες), έως την Αλεξανδρούπολη, για Εγνατία κρατήθηκε ο παλιός δρόμος (οφιοειδής) στο ένα ρεύμα, έγινε απ' αρχής μόνο το άλλο!
Το ένα τούνελ της Ασπροβάλτας, κόστισε άλλα 140 εκατομ. δραχμές, γιατί φωστήρες που το σχεδίασαν, μόλις το ξεκαλούπωσαν έπεσε! Τα τούνελ της Ασπροβάλτας τα πρώτα από Θεσσαλονίκη, έπρεπε να είναι ένα!
Η γέφυρα του Στρυμόνος ποταμού της οποίας τα κατάστρωμα εφάπτεται σχεδόν των νερών του ποταμού όταν είναι “φουσκωμένος”, έπρεπε να γίνει πανύψηλη, γιατί από κάτω της περνούν μικρά σκάφη, καΐκια, ο Στρυμών είναι ο μοναδικός ποταμός της Ελλάδος που είναι πλωτός, μέχρι την πρώην λίμνη του Αχινού (Πεθελινός).
Έχουμε γράψει πολλές φορές, και έχουμε ονομάσει την Εγνατία Οδό “δρόμο ατραπό”, γιατί με τα σημερινά πλέον δεδομένα, αυτή είναι για... όργωμα, και φτιάξιμο από την αρχή!
Όταν ακόμα είχε αρχίσει να συζητείται η πώλησή της, το “τεμπελχανείο” της με κροκοδείλια δάκρυα ισχυρίζονταν “γιατί να πωληθούμε εμείς, είμαστε κερδοφόροι”!
Φυσικά, ήταν κερδοφόρος επιχείρηση η Εγνατία, αφού έχει να βάλει... καρφί στον δρόμο (και με τα παλιά της κομμάτια), από το 1995! Δηλαδή, πριν από 2ο και πλέον, χρόνια. (σ.σ.: κάθε 25 χρόνια οι προδιαγραφές όλων των δρόμων, αλλάζουν ριζικά).
Σήμερα, και ύστερα από μεγάλη και αδικαιολόγητη αργοπορία, η Εγνατία Οδός, επιτέλους, επωλήθη, και θα λέγαμε με ακρίβεια μοσχοπωλήθη, στην τιμή του 1.496.100.000 ευρώ, αφού επιπλέον του ανωτέρω χρηματικού ποσού εφάπαξ που θα καταβάλει ο ανάδοχος στο Ελληνικό Δημόσιο, το σύνολο από τα αναμενόμενα ετήσια έσοδα που θα εισπράξει η Ελλάς, το Κράτος, με την λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου θα υπερβεί τα 850 εκατομ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ). Αλλά και με τις επενδύσεις υποχρεωτικών εργασιών μέσα στην 5ετία από τον ανάδοχο, υπάρχουν άλλα 450 εκατομ ευρώ!
Με τούτα και με κείνα λοιπόν, η συνολική αξία της παραχωρήσεως του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού φθάνει στο ποσόν των 2.766.100.000 ευρώ, τα οποία στη σημερινή της κατάσταση η Εγνατία, δεν τα αξίζει.
Άντε λοιπόν, να δούμε μπουλντόζες να ξανά σκάβουν σε όλο το μήκος της, να δούμε βενζινάδικα, ΣΕΑ, και χώρους σταθμεύσεως των αυτοκινήτων, άλλα καλούδια που μας ετοιμάζει η “ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που τον αγόρασε (μια μεγάλη ελληνική εταιρεία στο χώρο των κατασκευών και εύρωστη οικονομικά), και που οι “κερδοφόροι-ραχατλήδες” του ελληνικού δημοσίου που είχαν εισβάλλει μιλιούνια στα γραφεία της, είχαν ξεχάσει ότι υπάρχουν.
Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ κυριαρχεί σε όλα τα Βαλκάνια με διαφορά, ιδίως στην Βουλγαρία στην οποία έφτιαξε τους τελευταίους αυτοκινητοδρόμους της, αλλά και τουριστικά συγκροτήματα στα χειμερινά της κέντρα όπως το “ΕΥΦΟΡΊΑ στο Μπόροβετς, στου οποίου τις σουίτες ο υπογράφον, απόλαυσε χλιδάτες διακοπές για τέσσερις μέρες!
[Σ.σ. Ο υπογράφον το άρθρο, δούλεψε ως επιβλέπον μηχανικός για λογαριασμό του Δημοσίου, για μικρό διάστημα στην Εγνατία Οδό]